Lees op welke manieren je een burn-out kan voorkomen

6 manieren waarop je een burn-out bij medewerkers kan voorkomen

De druk op werknemers wordt steeds groter. Een burn-out is dan ook een steeds vaker voorkomend fenomeen onder werknemers. Gemiddeld kampt één op de zeven werknemers met burn-out klachten. Dat zijn meer dan één miljoen werknemers die last hebben van burn-out klachten [CBS]. Een burn-out is niet alleen voor de medewerker een nare ervaring. Ook voor de organisatie heeft het nadelige gevolgen.

Voor een organisatie zijn de geschatte minimale kosten van een burn-out 60.000 euro [NRC]. Daarnaast is er een risico dat de burn-out medewerker meer druk legt op collega’s. Ze zullen een deel van hun stress en werk overdragen op anderen. Werk zal minder goed gedaan worden en ook de omgang met klanten en zakenrelaties zal onder druk komen te staan. De collega’s moeten alles opvangen, waardoor deze ook meer risico lopen op een burn-out. Het voorkomen van een burn-out is dan ook essentieel.

Zes manieren om burn-outs bij personeel te voorkomen

1. Herken de burn-out klachten bij personeel op tijd

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Het herkennen van de signalen van een burn-out bij je personeel is dan ook noodzakelijk. Door op tijd in te grijpen, kan voorkomen worden dat de klachten erger worden. Het is dan ook belangrijk om goed op te letten op symptomen van een burn-out bij personeel.

Zeven signalen van een burn-out [Atmanco]:
  1. De medewerker is minder betrokken bij collega’s en het werk.
  2. Het continu vermoeid en uitgeblust zijn.
  3. Vaker afwezig (zowel fysiek als mentaal) en verminderde concentratie en focus.
  4. Laten merken dat ze het idee hebben niet geschikt te zijn voor de baan.
  5. Meer geïsoleerd en afstandelijk zijn dan normaal.
  6. Hogere gevoeligheid en sneller emotioneel reageren.
  7. Extreme gedachtes die vaker voorkomen.

Het is misschien niet altijd even makkelijk te herkennen, maar dat betekent niet dat de signalen er niet zijn. Bespreek het met de medewerker als je een vermoeden hebt dat het niet lekker zit.

2. Communiceer beter met jouw personeel

Door beter met je personeel te communiceren weet je beter wat ze motiveert en demotiveert. Geef ze de vrijheid om meer te bespreken dan alleen de projecten waar ze aan werken. Laat ze ook gerust vertellen over de werkdruk, werkomgeving en hun ontwikkeling. Door beter te weten wat er speelt bij jouw medewerkers kun je ook de nadruk leggen op de positieve ontwikkelingen. Zo kun je bepaalde taken of trajecten die een bepaalde medewerker leuk vindt meer daar naar toe schuiven.

3. Verminder de werkdruk op de medewerker

Een burn-out is altijd het gevolg van teveel stress in privé- en werksituaties. Door de werkdruk te verminderen zal het stressniveau dalen, waardoor een werknemer weer rust kan krijgen in zijn situatie. Toch is het niet de bedoeling om helemaal geen werk meer te doen. Tegenwoordig is het advies om wel door te werken, maar minder uren te maken en minder zware taken op te pakken [Gezondheidsnet].

Burn-out: Met je handen in het haar? Neem een break!

4. Stimuleer autonomie en zelfontplooiing

Vaak heeft het ontstaan van een burn-out meerdere oorzaken. Een aantal van de werk gerelateerde factoren zijn terug te brengen tot de autonomie van een medewerker. Ze krijgen niet voldoende mogelijkheden om inspraak te hebben op beslissingen of hebben niet de juiste middelen om op een goede manier zelf iets te kunnen uitvoeren. Daarnaast is er vaak een wens om door te groeien, maar lopen ze tegen een barrière aan. Stimuleer dus de autonomie en mogelijkheden om zichzelf verder te ontplooien.

5. Laat een cursus meditatie en/of mindfulness volgen

Verschillende onderzoeken tonen aan dat er een positief verband zit tussen mindfulness en stress vermindering [5, 6]. Een effectieve methode is dan ook om een werknemer een cursus mindfulness te laten volgen. Door de vermindering in stress zal ook de kans op een burn-out verminderen.

6. Laat ontspanning toe op de werkvloer

Stress op de werkvloer is vaak de trigger van een burn-out. Door af en toe te ontspannen, raken mensen ook minder snel gestrest. Zorg voor een positieve omgeving op de werkvloer. Zet bijvoorbeeld een tafeltennistafel neer, zorg voor voldoende ontspanning en ga samen creatief aan de slag. Medewerkers die op het werk plezier hebben, hebben veel minder snel last van een burn-out.

Conclusie

Een medewerker die tegen een burn-out aanloopt is vervelend voor zowel de persoon als voor de organisatie. Door tijdig in te springen op de symptomen en voldoende stimulans en ontspanning aan te bieden voorkom je de verdere ontwikkeling van een burn-out. Met Soofos houden we hier extra rekening mee. Gebruik maken van Soofos voor jouw personeel kan positieve effecten hebben op de mentale gezondheid van jouw personeel.

De voordelen op een rijtje:

  1. Je geeft het personeel zélf de keuze waar ze zich in willen ontwikkelen.
  2. Je geeft ze de juiste tools en mogelijkheden om dit ook te kunnen doen.
  3. Er zijn verschillende cursussen gericht op creativiteit en ontspanning te volgen.
  4. Verschillende cursussen over meditatie, mindfulness en gezondheid aanwezig.

Ben jij benieuwd hoe je dit kunt in zetten in jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op of bekijk de verschillende oplossingen voor organisaties op deze website.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *