Lees hoe e-learning invloed uitoefent op werknemerstevredenheid

Invloed van e-learning op werknemerstevredenheid

Werknemerstevredenheid is enorm belangrijk. Dit zie je bijvoorbeeld terug bij grote bedrijven die nu “Happiness Officers” aanstellen. Maar waarom is dit de laatste tijd eigenlijk zo belangrijk geworden? Het heeft veel te maken met het behouden van werknemers en vakkennis, en het motiveren van de medewerkers. Bedrijven willen er namelijk alles aan doen om talentvolle mensen te behouden.

 

Werknemerstevredenheid en haar invloed

Deze vorm van tevredenheid is in vrijwel alle bedrijven erg belangrijk. Doordat er veel energie in de ontwikkeling van medewerkers en resources is gaan zitten, zijn ze veel waard. Belangrijk dus om de medewerkers tevreden te houden. Een tevreden medewerker is stukken productiever, verteld anderen met meer trots over zijn werk en is minder geneigd in te gaan op aanbiedingen van andere bedrijven. Weet jij nog niet hoe jij je mensen tevreden kan houden? Lees dan gerust verder! Wij geven we je namelijk praktische tips en onze inzichten over de invloed van e-learning op werknemerstevredenheid.

Onderdelen van werknemerstevredenheid

De tevredenheid van een werknemer bestaat niet uit één enkele factor. Er zijn verschillende factoren die er samen voor zorgen dat iemand wel óf niet tevreden is. Deze verschillende factoren zetten we voor je uit. De verschillende factoren van tevredenheid die wij terugzien, zijn:

  • De functie, taken en kansen die de medewerker heeft;
  • De mate waarin de medewerker autonoom kan werken;
  • Hoe tevreden een medewerker is met eigen kunnen.

Deze zullen we verder voor je onderbouwen, zodat je makkelijker ziet hoe de tevredenheid werkt.

 

Tevredenheid met functie en kansen

Het hebben van een hoog salaris en goede arbeidsvoorwaarden is lang niet meer het belangrijkste voor medewerkers. Ondertussen zijn het hebben van flexibiliteit en het inrichten van een goede woon-werkbalans stukken belangrijker. Het is ook van belang dat de juiste persoon op de juiste plek zit. Zo wil je mensen met ambitie op plekken hebben waar ze kunnen doorgroeien en wil je iedereen op een plek zetten waar ze tevreden zijn met de functie die ze hebben, taken die ze uitvoeren en kansen die er liggen. Voor iemand zonder ambitie door te groeien heeft het weinig nut om op een plek te zitten waar doorgroeien noodzakelijk is. Door iedereen op de juiste functie te zetten, verhoog je de tevredenheid.

 

Tevredenheid met mate van autonomie

Sommige mensen zijn veel meer individualistisch dan anderen. Er is een kans dat ze liever zo weinig mogelijk met leidinggevenden te maken hebben. Deze drang om zelf keuzes te maken en dingen te doen, wordt ook wel autonomie genoemd. Dit is voor velen, zeker wanneer ze zeker zijn van hun kunnen en kennis, een belangrijke en doorslaggevende factor. Daar tegenover staan de mensen die liever alles voorgekauwd hebben, dus ook hier is een goede balans in nodig. Sommige mensen rapporteren liever elke stap, anderen liever het eindresultaat. Geef de mensen die autonoom willen opereren daarom meer vrijheid (tot zover dat mogelijk en logisch is) en verhoog de medewerkerstevredenheid.

 

Tevredenheid met zichzelf

Het geluk van iemand, en dus de tevredenheid, op het werk is vooral afhankelijk van hoe die persoon zich voelt. Wanneer iemand niet instaat is iets te doen, zoals het uitvoeren van een opdracht, kan dat van grote invloed zijn op de motivatie. Geef mensen dus de kans om tevredenheid met zichzelf te verhogen. Het vermogen hebben om alles te leren wat ze maar willen, is de eerste stap in die richting. Hiermee kunnen medewerkers zich tevreden voelen over zichzelf en over hun vermogen om te leren. Daarmee kunnen mensen in hun functie groeien (juiste functie/taken) en kunnen ze zelf bepalen wat ze leren (autonomie). Aan de slag dus!

 

De juiste vaardigheden aanbieden

Om goed te kunnen leren is intrinsieke motivatie nodig. Dit betekent dat de medewerker uit zichzelf wilt leren. Belangrijk dus dat het gaat om onderwerpen die de werknemer belangrijk vindt. Het aanbieden van een gezonde balans aan nuttige (voor het bedrijf) en leuke (voor de medewerker) kennis is belangrijk. Boost de werknemerstevredenheid door diverse e-learning aan te bieden en geef medewerkers de kans persoonlijke skills te ontwikkelen.

 

Nuttige vaardigheden (voor het bedrijf)

Als je het bedrijf wil laten groeien, dan is het belangrijk dat nuttige skills worden aangeleerd. Zo kunnen goed getrainde mensen efficiënter werken, doordat ze meer kennis of ervaring hebben. Mocht het een doel zijn, dan kan je medewerkers zelfs opleiden om meerdere soorten taken uit te kunnen voeren. Hiervoor moet je natuurlijk wel de juiste kennis aan kunnen bieden. Hoge kwaliteit in de cursussen en trainingen is dan vereist.

 

Leuke skills (voor de medewerker)

Medewerkers zijn bereid veel voor je te doen, maar dan moet je ook bereid zijn veel voor hen te doen. Door naast de praktische, zakelijke skills ook leuke en uitdagende cursussen aan te bieden, geef je ze de kans om op persoonlijk gebied te ontwikkelen. Vooral op het gebied van motivatie en tevredenheid is dit waar je als bedrijf kan winnen. Wil je dat getalenteerde medewerkers blijven? Hou ze dan gelukkig.

 

Een passende leeromgeving

Op training gaan, wordt steeds meer achterhaald. Het besteden van uren aan het reizen naar een locatie is onnodig en vooral frustrerend. In die tijd doe je letterlijk niks en dat staat de doelgerichte en efficiënte werknemers tegen. Geef ze daarom de kans om waar en wanneer dan ook te leren. In de trein naar huis, s’avonds in het park of in een internetcafé. Leren is allang het leren van vroeger niet meer. Ga dus met je tijd mee en zorg ervoor dat medewerkers zo flexibel als mogelijk kunnen leren. Hier is een eigen digitale bedrijfsacademie natuurlijk perfect voor.

 

Sociale aspect van leren

Natuurlijk is er nog het sociale aspect van leren. Met het e-learning valt het samen naar een workshop of training gaan weg. Dit is niet per se een slecht iets, want dit kan ook voor extra afleiding zorgen op de training zelf. Echter komen er wel andere sociale aspecten naar voren. Zo kunnen werknemers het onderling hebben over gevolgde cursussen en kunnen ze de certificaten bijvoorbeeld laten zien op sociale medianetwerken, zoals LinkedIn. Op deze manier kunnen ze meteen aantonen dat jij als werkgever om ze geeft en ze de mogelijkheid biedt om te leren.

 

Welke andere mogelijkheden zie jij nog om de tevredenheid te verhogen?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *