Lees over het ontwikkelen van eigen incompany leertrajecten

Hoe werkt het ontwikkelen van incompany leertrajecten?

Leren binnen organisaties is tegenwoordig belangrijker dan ooit. Niet alleen voor nieuwe medewerkers is het belangrijk om snel de kneepjes van het vak te begrijpen, maar ook voor de huidige staf is het handig om toegang te hebben tot effectieve leertrajecten. Het is niet vanzelfsprekend dat een bedrijf hier over beschikt, maar het is absoluut de moeite waard! Lees vandaag meer over deze “incompany leertrajecten” en hoe je deze kan ontwikkelen.

 

Wat is een (incompany) leertraject?

Een leertraject is een manier om op een gestructureerde wijze een opleiding en haar leerdoelen te vervullen. Incompany betekent dat het binnen de organisatie gebeurt of gedaan is. Dit is dus specifiek op de organisatie gericht. Hoe komt dit samen met een leertraject? Elke organisatie heeft haar eigen doelen en heeft daar de juiste informatie bij nodig. Incompany leertrajecten zijn dus gestructureerde opleidingen die binnen de organisatie (en passend bij haar doelen) gevolgd worden door medewerkers binnen de organisatie.

 

Welke soorten incompany leertrajecten zijn er?

Er zijn meerdere soorten leertrajecten mogelijk. Zo heb je in het normale onderwijs namelijk ook verschillende richtingen en insteken, als het gaat om de leerdoelen die erbij horen. Voor incompany leertrajecten zijn de volgende soorten trajecten te onderscheiden:

  • Inwerkingstrajecten.
  • Bijscholingstrajecten.
  • Omscholingstrajecten.

 

Inwerken van nieuwe medewerkers

Het inwerken van nieuwe medewerkers kan een tijdrovend proces zijn. Zeker wanneer dit niet gestructureerd is of wanneer veel handelingen onduidelijk of vaag zijn. Dit proces van inwerken kan prima verwerkt worden in een leertraject, specifiek gericht op de organisatie of zelfs gericht op afdeling- of functieniveau. Het verwerken van het inwerkingsproces in een leertraject zorgt ervoor dat je geen (of in ieder geval minder) uren hoeft te besteden aan een begeleider/trainer/buddy voor de nieuwe medewerker.

 

Bijscholen van medewerkers

Ook je huidige medewerkers moeten blijven leren. Stilstand is achteruitgang, zeker ten opzichte van concurrerende organisaties die wél bijblijven. Wil je als bedrijf groeien of innoveren? Dan moeten je medewerkers bijblijven. Dit betekent dat ze moeten leren en dat ze up-to-date informatie nodig hebben over vaardigheden, kennis, trends en ontwikkelingen. Heb je een groot team dat moet beschikken over bepaalde informatie? Dan kan je ervoor kiezen om hier trainingen voor aan te bieden, zodat ze allemaal over dezelfde kennis beschikken. Ook kan het bijdragen aan de motivatie en tevredenheid van de medewerkers.

 

Omscholen van medewerkers

Soms is het nodig om een medewerker van de ene kant van de organisatie te verplaatsen naar een nieuwe functie. Het kan zijn dat dit op hetzelfde functieniveau gebeurt, maar het kan natuurlijk ook dat iemand een stap lager of hogerop neemt. In dat geval moeten er volledig nieuwe skills aangeleerd worden. Deze omscholing kan ook prima via een incompany leertraject gebeuren, zodat je zeker weet dat iemand de juist skills heeft voor de nieuwe positie.

 

Zelf een incompany leertraject ontwikkelen

Het ontwikkelen van een eigen incompany leertraject is iets waar goed over nagedacht moet worden. Je kan niet zomaar onbesuisd beginnen met ontwikkelen. Er zijn bepaalde factoren die bijdragen aan de effectiviteit van je leertraject. Deze willen we graag met je delen, zodat je weet wat je nodig hebt!

  1. Analyse van de wensen en doelen van het traject.
  2. Ontwerpfase van de stof en het leertraject.
  3. Ontwikkelfase van de componenten en het leertraject.
  4. Implementatiefase binnen de organisatie, afdeling of functie.

 

1. Analysefase

In de analysefase ga je opzoek naar antwoorden op de vraag: “wat moeten mijn medewerkers kunnen en waarom?”. Deze antwoorden zijn belangrijk, omdat je er zo achterkomt welke kennis en vaardigheden je medewerkers moeten gaan leren. Hoe dit in z’n werk gaat? Je stelt de volgende vragen:

“Welke kennis en vaardigheden heb je nodig om…

…binnen de organisatie te kunnen werken?”

…onderdeel van de afdeling te worden?”

…taken op functieniveau succesvol te kunnen volbrengen?”

Deze vragen helpen je met enkele dingen. Het belangrijkste is dat iemand als puzzelstukje past in de organisatie. Daarvoor moet je nadenken over zowel “soft-” als “hardskills”. Of iemand past binnen de organisatie en de skills die daarbij horen, zijn voornamelijk softskills. Dit is een belangrijk onderdeel van een inwerkingstraject. In een bijscholing- of omscholingstraject gaat het voornamelijk om hardskills, omdat iemand al onderdeel van de organisatie is.

 

2. Ontwerpfase

Nu je weet welke kennis en vaardigheden iemand nodig heeft op zowel soft- en hardskillniveau kan je onderzoek doen naar de stof die ze dan nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe kennis in de markt die verzameld moet worden. Het kan zijn dat er nieuwe systemen in de organisatie gebruikt worden en dat medewerkers daarover moeten leren, dan is het vanzelfsprekend dat je hier de juiste kennis bij zoekt. De volgende onderdelen onderzoek je in de ontwerpfase:

Wat is de beste manier om over het onderwerp te leren?

Hoe introduceer je het onderwerp?

Hoe moet de instructie opgebouwd worden?

Op welke wijze word er op de skills geoefend?

Hoe kan getest worden of de vaardigheid succesvol is aangeleerd?

Antwoorden op deze vragen vertellen je hoe je de trajecten kan opbouwen en op welke wijze de medewerker de stof gaat leren. Dit is belangrijk om te weten voordat je gaat ontwikkelen, zodat je van tevoren kan plannen wat er ontwikkeld moet worden!

 

3. Ontwikkelfase

Het ontwikkelen is de fase die het meeste tijd kan kosten. Dat is wanneer je besluit alle onderdelen zelf te produceren. Het is namelijk ook mogelijk om onderdelen elders in te kopen of te laten produceren. Je weet wat je nodig hebt en misschien bestaat de kennis al in de markt. Als je snel wilt schakelen is het aan te raden een externe bron te zoeken om de informatie, kennis en vaardigheden aan te leveren. Je moet dus de afweging maken tussen om zelf te produceren, de kennis in te kopen of een combinatie van beide te hanteren.

 

4. Implementatiefase

Het implementeren van je eigen leertrajecten vergt ook nog enige aandacht. Je hebt namelijk ook een manier nodig om de kennis aan te kunnen bieden aan je medewerkers. Hiervoor kan je bijvoorbeeld je website (CMS), een leerplatform (LMS) of een ander mediamedium (YouTube, Vimeo, etc.) gebruiken. Het belangrijkste is dat je de kennis aanbiedt op een manier die past bij de manier waarop je medewerkers willen leren. Zelf ervaren wij vaak dat medewerkers enorm tevreden zijn met een leerplatform van de organisatie zelf, omdat ze weten waar ze de kennis kunnen vinden en dat het betrouwbaar is.

 

Ga zelf aan de slag met je incompany leertrajecten

Al overwogen om zelf aan de slag te gaan binnen je organisatie? Misschien is het dan de moeite waard om te overwegen met je eigen leerplatform aan de slag te gaan. Dan is Soofos Zakelijk zeker wat voor je organisatie. Hierin kan je gebruikmaken van ons aanbod van cursussen én kan je eigen cursussen maken en aanbieden in aan je medewerkers!

 

Ga zelf aan de slag met je eigen leertrajecten!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *