Lees hoe je als bedrijf talent kan vinden en behouden voor jouw bedrijf

Aantrekken en behouden van talent in jouw bedrijf

Meer bedrijven dan talentvolle medewerkers

De Nederlandse economie zit nog steeds in lift. Het consumentenvertrouwen stijgt en dus zijn mensen meer geneigd te consumeren. Bij bedrijven wordt er meer ingezet op groei en de werkloosheid daalt daardoor ook. Het gevolg is dat er een steeds krappere arbeidsmarkt ontstaat, waardoor bedrijven moeten concurreren voor de beste mensen.

Het wordt voor bedrijven steeds lastiger om talent te vinden en te behouden. In dit artikel geven we je een aantal tips hoe je als bedrijf nieuwe mensen kan vinden en talent kan behouden.

1. Weet waarom jouw werknemers vertrekken

Om te weten waar je steken laat vallen, is het belangrijk om feedback te verzamelen van jouw werknemers. Met name werknemers die jouw organisatie verlaten kunnen waardevolle informatie verschaffen. Door te peilen waarom ze jouw organisatie verlaten, kun je jouw HR-processen aanpassen en zorgen voor betere retentie. Daarnaast kun je leren van de beweegredenen om naar een ander bedrijf te gaan. Weten waarin je tekortschiet is de eerste stap. Om een verbetering te bewerkstelligen is het cruciaal dat de feedback goed geïmplementeerd wordt.

2. Zorg voor een mentor en begeleiding

Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat startende werknemers erg gebaat zijn bij mentor mogelijkheden. Maar liefst 60 procent van de millennials die in organisaties een mentor hebben gekregen, geven aan dat dit positief bijdraagt aan hun ervaring en ontwikkeling binnen het bedrijf. Daarnaast blijkt dat millennials met een mentor twee keer zo vaak (in verhouding met millennials zonder mentor) kiezen om langer dan vijf jaar bij dezelfde organisatie te blijven.

Kortom, het onderzoek van Deloitte geeft aan dat het begeleiden van werknemers positief bijdraagt aan de productiviteit en loyaliteit van werknemers. Goede begeleiding kan er dus voor zorgen dat talentvolle werknemers in jouw organisatie blijven.

3. Maak leren en groeien onderdeel van jouw arbeidsvoorwaarden

Uit onderzoek van Price Waterhouse Coopers naar secundaire arbeidsvoorwaarden is gebleken dat de nieuwe generatie (de millennial) leermogelijkheden het belangrijkste vinden. Millennials hechten daarmee dus meer waarde aan het groeien en leren als persoon dan aan bijvoorbeeld financiële bonussen of flexibiliteit. De nieuwe generatie werknemers geeft hierbij aan graag zelf invloed te hebben op wat ze willen leren. Daarnaast willen ze leren op een vergelijkbare manier zoals ze video’s kijken op Netflix, muziek luisteren op Spotify of producten kopen op Bol.com.

drie tips om makkelijker talent te behouden

Talent trainen in jouw eigen academy

Je kunt ervoor kiezen om een eigen (online) academy op te zetten waar jouw werknemers terecht kunnen om zichzelf te ontwikkelen. Om dit onder eigen dak te realiseren heb je tijd en geld nodig. Je kan er ook voor kiezen om een extern leerplatform te gebruiken. Op deze manier kun je direct jouw werknemers een goede leerervaring bieden zonder hiervoor grote investeringen te doen. Je hoeft zelf geen trainingen meer te ontwikkelen en kunt een grote diversiteit aan onderwerpen aanbieden.

Alles online

Wij kunnen je met Soofos Zakelijk hier perfect bij ondersteunen. Soofos Zakelijk is ons zakelijke online leerplatform, waarop jouw werknemers onbeperkte toegang krijgen tot onze beste cursussen. Alle cursussen zijn online en bestaan uit opdrachten, teksten en video’s. Werknemers kunnen zelf kiezen wat, waar en wanneer ze leren. Wij leveren de content aan, beheren het platform en zorgen constant voor nieuwe cursussen en trainingen.

Conclusie

Er zijn meerdere manieren waarop je jouw bedrijf aantrekkelijker kan maken voor het aantrekken en behouden van werknemers met talent. Uit verschillende onderzoeken (PWC & Deloitte) is gebleken dat de werknemers leermogelijkheden belangrijk vindt. Wij kunnen jouw organisatie hier met Soofos Zakelijk uitstekend bij helpen. Wil je meer informatie? Laat je e-mailadres achter en dan nemen we contact met je op.