Lees hoe je blended learning kan toepassen binnen educatie

Blended learning gebruiken binnen de educatie

Dat educatie veranderd is alleen maar logisch. Met de toename in bruikbare technieken en de mate waarin leerlingen en studenten gebruikmaken van de nieuwste technieken kan educatie niet achterblijven. Dit betekent dat er meer en meer ruimte en toepassing komt voor blended learning in het klaslokaal. Maar hoe groot kan de rol van blended learning eigenlijk worden binnen de educatie?

 

De betekenis van blended learning

Voordat we kunnen kijken naar de rol en de reden voor blended learning is het nodig om de betekenis te leren kennen. “Blended”, vertaald is vermengen. Het gaat hier dus om het vermengen van meerdere manieren om te leren. Wanneer we kijken naar klassiek onderwijs, dan zie je dat dit bestaat uit drie belangrijke factoren die alle drie aanwezig moeten zijn om effectief les te kunnen geven. Dit zijn de student, de docent en het klaslokaal. Blended learning is instaat om het klaslokaal en de docent (in zekere mate) te vervangen. Veel mensen denken dat blended learning alleen maar draait om de combinatie tussen klassieke en digitale educatie, maar dat is niet helemaal waar. In onze woorden is blended learning: “het vermengen van klassieke educatie met nieuwe, moderne manieren van lesgeven”.

Een voetnoot hierbij is dat digitale middelen vaak de makkelijkste manieren zijn om verschillende vormen van educatie te vermengen.

 

Waarom manieren van lesgeven vermengen binnen de educatie?

Om iets goed te kunnen leren is herhaling en erkenning nodig. Herhaling vind je binnen de educatie veelvuldig terug, zo zie je namelijk dat vrijwel alle lesprogramma’s op dezelfde manier zijn opgebouwd. Routine is zowel gevaarlijk als noodzakelijk om les te kunnen geven voor een lange tijd. Bepaalde principes zullen er bij docenten inkruipen, omdat elke dag hetzelfde is, waardoor de educatie niet meegaat met zijn tijd. Het is nodig om te kijken naar de voor- en nadelen van blended learning, want het is misschien tijd om de routine te doorbreken en iets anders te proberen. Maar is blended learning wel de oplossing?

 

Voordelen van blended learning binnen het onderwijs

Een belangrijk voordeel van het vermengen van leervormen is dat het verrassend (of in ieder geval anders is). Dit betekent dat je als docent ervaart hoe het is om andere leermethoden toe te passen en dat studenten uitgedaagd worden om anders te leren. Dit kan zowel met of zonder digitale middelen gedaan worden. Er zijn namelijk genoeg moderne leermethoden te erkennen die geen gebruikmaken van digitale middelen of tools.

Je vergroot ook de kansen dat een individuele student succesvol kan leren. Doordat je verschillende manieren van leren gebruikt, is de kans groter dat je leerling een manier tegenkomt die goed bij hem of haar past. Ook zou je ervoor kunnen kiezen om bepaalde leervormen te kunnen gebruiken voor leerlingen die het echt nodig hebben, zodat ze betere cijfers halen of meer plezier beleven.

 

Nadelen van blended learning binnen de educatie

Uit de routine stappen, doe het maar eens. Wanneer we vastgeroest zitten in een bepaalde manier van werken, dan is het lastig om daar uit te komen. Al helemaal wanneer datgene wat je doet een grote invloed heeft op andere mensen (je studenten of leerlingen). Om een stap te zetten die niet alleen jouw ervaring van het lesgeven verandert, maar ook de manier waarop studenten leren, heb je niet alleen veel doorzettingsvermogen nodig, maar ook veel vertrouwen in de techniek en jezelf.

Ook kan het mogelijk zijn dat je moet investeren in de juiste middelen. In het geval van scholen heb je dat vaak niet eens zelf in de hand. Dan is er nog de kwestie dat het bestuur of de afdeling het ermee eens moet zijn. Gelukkig zijn er ook gratis middelen te vinden die je kan gebruiken in de les, maar in elk geval ben je er óf tijd of geld in aan het investeren.

 

Voorbeelden van het vermengen van leervormen

Omdat veel mensen bij blended learning het gevoel krijgen dat dit enkel om het toevoegen van digitale leervormen gaat, beginnen we hiermee. Het vervangen van één onderdeel van de les of het leertraject met een digitaal onderdeel klinkt makkelijk. Maar het succesvol integreren van een dergelijke verandering kost tijd en planning. Dit kan je bijvoorbeeld niet een dag van tevoren bepalen, want dat levert enkel verwarring en ineffectiviteit op. Een manier om dit te doen, is door een specifiek gedeelte van een leertraject te vervangen met digitaal leren. Stel je voor dat je wilt dat studenten tijdens informatica meer leren over Excel, dan kan je ervoor kiezen dit onderwerp online te laten leren, door middel van een cursus, werkboeken of oefenwebsites.

Een andere manier om een de leeromgeving te veranderen, is door de studenten een grote rol te geven. Op dat moment maak je een van drie factoren minder cruciaal: de docent. Natuurlijk is deze wel aanwezig om alles in goede banen te leiden en bij te sturen waar nodig, maar de studenten staan centraal. Deze kunnen bijvoorbeeld presentaties voorbereiden over het onderwerp, zodat ze medestudenten daarin kunnen onderwijzen. Niet alleen trainen ze daarmee hun eigen didactische vaardigheden, maar ze leren ook verantwoordelijkheid te nemen voor hun opleiding.

 

Nuttige tools die je kan gebruiken voor blended learning

Er zijn genoeg manieren waarop je blended learning kan toepassen binnen je eigen lessen. Als je ervoor kiest om studenten aan het werk te zetten en deze onderdelen van de les te laten verzorgen, dan heb je vrijwel niks nodig om blended learning toe te passen. Er zijn ook gratis tools die je kan toepassen, zoals Kahoot! en Socrative. Deze tools kan je binnen de les gebruiken om studenten te testen. Het is voor hun een speelse ervaring, waardoor het leren minder serieus voelt. Dit motiveert ze en de onderlinge competitie maakt het spannender.

 

Ga snel aan de slag en ontdek blended learning voor jezelf!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *