Lees hoe blended learning bijdraagt aan motivatie van learning

Blended learning draagt bij aan motivatie van leerlingen

Leerlingen staan vaak, niet altijd, bekend als lui, ongedisciplineerd en ongemotiveerd. Hier krijgen ze ook vaak zelf de schuld van. Dat is soms terecht, maar meestal komt het van twee kanten. Zo kan de leerling natuurlijk meer moeite doen en meer aandacht aan school besteden. Dat zou een goed begin zijn, maar zo niet alles oplossen. Doordat leerlingen veel sneller nieuwe technologieën en gewoontes omarmen, voelt het leren op een school door middel van papier en pen ouderwets. Hoe kan je als school de motivatie om te leren een boost geven? Daar vertellen we je vandaag meer over.

Waar ontbreekt het nu aan?

Op dit moment lijkt het alsof media steeds meer de overhand krijgt boven andere vormen van entertainment, zoals lezen en naar buiten gaan. Een zonde, maar niet vreemd, aangezien er zoveel geld uitgegeven wordt aan deze technologische ontwikkelingen. Bedrijven spelen er slim op in en leerlingen reageren er positief op. Commerciële media wordt steeds interactiever en uitdagender. Dit houdt de aandacht van de leerlingen vast op een manier waar scholen veel van kunnen leren. Het kijken van tutorials op YouTube en het lezen van instructies op Google behoren ook gewoon tot de kennisvorming. Toch lijken leerlingen daar juist géén moeite mee te hebben. Wat kunnen we er van leren?

Leren van dat wat wél werkt

Een documentaire kijken op Netflix? Niet erg, toch? Een tutorial nadoen van YouTube? Ook leuk om te doen. Uit een boek leren voor een toets? Minder leuk. Waarom? Omdat je het gevoel krijgt dat je het alleen leert om de toets te halen. Er zit verder geen uitdaging in en er is geen entertainmentwaarde. Moeten scholen zich dan focussen op “leuke” en “spannende” dingen? Niet per se, want een gouden tussenweg is vaak al genoeg. Interactie tussen boek, media en praktijkopdrachten is de balans die je als school moet zoeken voor leerlingen. Door dit te blenden, krijg je het voor elkaar een meer uitdagende leeromgeving te maken.

De rol van het boek in de studie

Het is geen verrassing dat leerlingen leerboeken liever zouden verbranden dan lezen. Dit is voor scholen natuurlijk geen ideale uitgangssituatie, maar het tekent wel een beeld van de situatie. Alleen lezen om het lezen is niet leuk. Er moet meer gebeuren om leerlingen te laten leren uit een boek. Zo is het gebruiken van praktijkopdrachten de perfecte manier om meer synergie te creëren tussen leerling en studieboek. De mogelijkheid hebben om dingen op te zoeken, zodat je in een praktijkopdracht iets kan laten gebeuren of bedenken, is het perfecte voorbeeld van meer interactiviteit. Zo wordt het boek meer gebruikt als handleiding. Geen verplichting meer, maar een mogelijkheid. Opdrachten uitdagender en met een duidelijk doel maken, zorgt voor meer motivatie om er aan te werken.

Media een meer centrale rol geven

De mens is geëvolueerd van prater naar lezer en van lezer naar kijker. Hierdoor zijn niet alleen onze sociale skills veranderd, maar heeft ook onze concentratieboog een flinke klap te verduren gehad. Het concentreren op een boek is bijvoorbeeld al stukken lastiger dan het focussen op een video. Niet raar dus dat veel mensen de voorkeur geven om met video nieuwe vaardigheden te leren. Het is een goede manier om extra uitleg te geven over bijvoorbeeld de stof uit het boek of verdiepende informatie over een onderwerp te geven. Ook maak je het mogelijk om er thuis mee aan de slag te gaan, mocht je bijvoorbeeld gebruik maken van een eigen online leeromgeving voor leerlingen. Wanneer ze er thuis aan willen zitten, dan bewijst dit meteen dat er meer motivatie is om te leren.

Praktijkopdrachten om alles te combineren

Het leren van iets moet nuttig zijn in de praktijk. Het heeft geen zin iets te leren, wanneer je dit alleen doet om een toets te halen. Laat leerlingen de nieuwe kennis uit de boeken en de video’s uitproberen. Stuur ze de praktijkruimte in, op pad of laat ze een uitdagende opdracht maken. Niet alleen heeft het dan meer nut om te leren, maar ook de motivatie om andere dingen te leren wordt gestimuleerd.

De ideale situatie die de motivatie boost

In de perfecte situatie starten de leerlingen al uitgedaagd, doordat ze weten wat het uiteindelijke doel is. Voor een scheikundeles kan dat bijvoorbeeld een practicum zijn. Hier mogen ze bijvoorbeeld alleen aan meedoen, wanneer ze erover geleerd hebben en een opdracht hebben gemaakt. Dit is direct een boost voor de motivatie. Een combinatie van zowel de video’s, zoals voorbeelden van gelukte proeven, en het boek met verdiepende informatie geeft ze de mogelijkheid de opdracht te maken. Datgene wat ze niet uit het boek kunnen halen, halen ze uit de video en vice versa. Zo leren ze dat wat ze nodig hebben, zonder dat ze het erg vinden. Deze gemixte vorm van leren wordt ook wel blended learning genoemd en kan voor een enorme boost in motivatie en zelfwerkzaamheid zorgen.

Hoe implementeer je blended learning?

Op scholen kan het soms lastig zijn snel te schakelen. Dat geldt vooral voor onderwerpen zoals techniek en IT. Het is dan ook het makkelijkste om blended learning op een toegankelijke en kosteloze manier uit te testen. Zo kan je bijvoorbeeld het kijken van verschillende YouTube-video’s opgeven als extra huiswerk of een online documentaire als aanvullende lesstof gebruiken. Wil je het liever wat groter aanpakken? Dan raden we je aan een gratis demo van Soofos Zakelijk te proberen!

 

Ga aan de slag en ontdek de kracht van blended learning!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *