Lees over de rol van e-learning binnen de klassieke educatie

De rol van e-learning binnen de klassieke educatie

Vroeger waren we natuurlijk uitermate enthousiast, wanneer de leraar of lerares de tv het lokaal binnen liet rollen. Iedereen had meteen de aandacht, want het was duidelijk dat we even konden kijken en niet hoefden te lezen of leren. Tegenwoordig zien we deze ontwikkeling nog steeds terug. We zien de tv niet zo vaak gebruikt worden, maar apparaten zoals computers, laptops en tablets vinden steeds vaker hun weg richting het klaslokaal. De rol van e-learning lijkt groter te worden en leerlingen vinden het fijn!

Leerlingen veranderen en scholen moet hierin meegaan

Wil je als school helemaal bij de tijd blijven, dan is het nodig dat je de beste ervaring geeft aan de studenten. Als het aan de meeste scholen zou liggen, dan wordt er het liefst zo min mogelijk geïnvesteerd in technologie. Het is namelijk duur om e-learning in te zetten op school. Maar juist onder deze angst kunnen de resultaten komen te lijden. Leerlingen behoren tot gen Z, de digitale generatie die ook wel de internetgeneratie genoemd wordt.

Deze leerlingen willen met hun tijd meegaan, op alle vlakken. School voelt gewoon ouderwets, waardoor de motivatie achterblijft. Digitaal is namelijk een levensstandaard geworden en dit zie je vooral terug in de verkorte concentratieboog. Hier kunnen ze overigens niks aan doen, want het is tegenwoordig normaal.

Wat hebben de leerlingen dan wél nodig?

Om studenten beter te laten concentreren en weer enthousiast te krijgen over leren, is het nodig in te spelen op datgene wat ze nodig hebben. Er is namelijk vast iets dat ze wél willen doen, waardoor je de aandacht weer terugkrijgt.

Deze generatie is volledig ingesteld op de digitale wereld en alles wat daarin gebeurt. Om goed te kunnen leren, is er dus een balans nodig tussen de laatste technieken en de klassieke schoolboeken. Hier zien leerlingen zelf het liefst dat de techniek zelfs de overhand heeft. Hier zijn bepaalde technieken die ervoor zorgen dat ze gemotiveerd blijven. Een voorbeeld hiervan is gamificatie. Dit is het toevoegen van spelonderdelen om onderwerpen die niet game-gerelateerd zijn uitdagender en leuker te maken.

Hoe past e-learning binnen het onderwijs?

De belangrijkste principes van e-learning passen enorm goed bij de groeiende vraag naar vernieuwende concepten binnen de educatie. Aan de hand van deze principes laten we je zien welke rol e-learning kan nemen binnen de educatie. Deze principes zijn:

  1. Educatie is voor iedereen;
  2. Aanmoediging van actief leren;
  3. Nadrukkelijk letten op de tijd;
  4. Respecteer de diversiteit aan talent.

1. E-learning maakt educatie toegankelijk voor iedereen

In alle vormen van educatie zullen er altijd mensen zijn die beperkt zijn tot bepaalde bronnen van informatie. E-learning kan hier een wezenlijk verschil in maken, hier kunnen namelijk functies aan toegevoegd worden die toegankelijkheid voor alle studenten mogelijk maken. Zo kunnen blinden en doven ook gebruikmaken van dezelfde lesstof als andere studenten. In e-learning is dit soort toegankelijkheid vaak verplicht en dat maakt het een goede vervanger voor sommige gebruikelijke, beperkte vormen van educatie. Ook vanwege de grote schaalbaarheid van e-learning kunnen ook de kosten van educatie gedrukt worden.

2. Aanmoedigen van actief leren

Scholen willen graag dat leerlingen veel onthouden van de stof, zodat het later op een regenachtige dag nog eens van pas komt. Om dat mogelijk te maken, is het nodig dat studenten actief leren. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want daarvoor moeten ze wel eerst willen leren.

In onze ogen is gamificatie hiervoor ideaal. Met de principes van gaming, met name het gebruik van voortgang in levels en beloningen, kunnen studenten aangezet worden tot actie. Uitdagingen en onderlinge concurrentie zorgen voor extra aanmoediging.

3. Tijdgebonden leren

In klassiek onderwijs zie je het altijd. Er zijn bepaalde grenzen op het gebied van tijd. Je hebt een uur, drie weken of het hele semester de tijd iets in te leveren. Deze grenzen worden door e-learning zowel makkelijker als uitgebreider gemaakt. Met de e-learning kan je de tijdlimieten opgeven en inlevermomenten vastzetten. Ook kan je er dankzij e-learning voor zorgen dat er online ingeleverd kan worden, waardoor er niet meer uitgeprint meegenomen hoeft te worden. Vrijheid om te uploaden waar en wanneer het uitkomt en niet meer het excuus: “de printer was stuk”. Ideaal voor leerlingen en docenten.

4. Respecteer de diversiteit aan talent

Elke leerling is uniek, waardoor een one-size-fits-all oplossing niet goed aansluit op datgene wat educatie nodig heeft. E-learning maakt het mogelijk om leerlingen op unieke leertrajecten te zetten, waarbij ze bijvoorbeeld kunnen leren over die dingen waar hun interesses liggen. Door middel van duidelijk overzicht in de resultaten kunnen leerlingen individueel gecoacht worden.

Leerlingen hebben dat extra steuntje nodig

Ze vinden school niet tof, dat begrijpen we natuurlijk volledig. Het is dus de taak van scholen en docenten om de lessen dusdanig beter te maken dat leerlingen weer willen leren. E-learning kan voor een gedeelte van die ervaring zorgen. De leerlingen zijn gewoon meer digitaal dan de vorige generaties.

Wat adviseren wij?

Wij adviseren scholen en docenten om eens te experimenteren met digitalisering van het onderwijs. Een hele simpele, en effectieve test is het gebruiken van Kahoot! Hierin kan de docent een quiz maken en kunnen studenten een naam invoeren en strijden voor de eerste plaats. Het gebruik van onderlinge strijd zorgt voor hoge betrokkenheid en geeft de leerlingen veel energie. De docent kan dan een kleine beloning aan de winnaar(s) geven. Dit is een gratis manier om technologie te proberen in de klas! Wil je daarna verder kijken naar de mogelijkheden? Geef de gratis demo van Soofos Educatie eens een kans!

 

Wees niet bang om e-learning binnen klassiek onderwijs een plek te geven.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *