Dit is hoe je studenten enthousiast krijgt om te leren

Krijg studenten weer enthousiast om te leren

We kennen het allemaal wel. Iets moeten doen, maar het niet willen doen. Leren is iets wat perfect in die categorie past, maar waarom vinden het eigenlijk zo moeilijk? Voor veel studenten is het moeten leren, dan ook iets wat liever uitgesteld wordt. Jammer, want hoe eerder je de drive en motivatie hebt om het te doen, hoe eerder je er vervolgens klaar mee bent. Hoog tijd dus om studenten weer enthousiast te maken om te gaan leren.

Dit is waar enthousiasme vandaan komt

Het enthousiasme hebben om iets nieuws te leren, dat moet uit jezelf komen. Het is namelijk niet meer vanzelfsprekend dat je ergens de motivatie voor kan vinden. Zeker in dit tijdperk van oneindige afleiding is het lastig om je focus te houden op iets wat je niet wilt doen. Waar komt die motivatie, dat enthousiasme dan vandaan? Hoe kunnen we de stimulans vinden, zodat studenten weer uit zichzelf willen aan leren? Want als we dat kunnen, dan kunnen we ze alles leren wat ze nodig hebben.

Schrap de overbodigheden

Dit lijkt vrij vanzelfsprekend, maar niks is minder waar. We zien op scholen steeds vaker dat er les gegeven wordt over onderwerpen die niet (meer) relevant zijn. Zo krijg je misschien computerles over programma’s die vrijwel niet meer gebruikt worden of leer je vaardigheden die je later als volwassene niet nodig gaat hebben. Schrap dat wat studenten niet nodig hebben, dan kunnen ze meer aandacht besteden aan dingen die echt belangrijk voelen, want zij weten ook als geen ander of iets wat ze leren relevant is of niet.

Ga uit van de dingen die studenten motiveren

Leren om het leren, is een van de meest demotiverende activiteiten die je je voor kan stellen. Het is een wezenlijk probleem, welke je terugziet wanneer studenten alleen aan het leren zijn om een toets te halen. De dag na de toets zijn ze alles al weer vergeten. Het is dus nodig dat er een extra drijfveer nodig is om de stof te begrijpen. Zo is het mogelijk om de stof uiteindelijk te gebruiken voor een project, waar weer andere motiverende factoren aangekoppeld kunnen worden, zoals een competitie of geldprijs.

Wees als docent ook enthousiast

Wanneer je als docent oprecht enthousiast bent over een onderwerp, dan zul je met jouw enthousiasme en passie in ieder geval een paar studenten aansteken. Enthousiasme is in elk geval aanstekelijk, dus maak er gebruik van.

Zo creëer je meer enthousiasme om te leren

Dat is natuurlijk leuk en aardig, maar het moet ook in de praktijk uit te voeren zijn. De volgende stappen kan je in elk geval zetten om een stap in de juiste richting te zetten.

1. Creëer ambitie bij je studenten

Ambitie kan je op meerdere manieren creëren. Zo heb je intrinsieke en extrinsieke motivatie. Zorgen dat iemand extrinsiek gemotiveerd is, is de makkelijkste manier om ambitie op te wekken bij studenten. Hoe je het ook wendt of keert, het verdienen van geld, status en respect is altijd een drijfveer voor mensen. Dat is genetisch bepaald. Door een competitie op te zetten, geef je ze extra motivatie om aan de slag te gaan. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Kahoot!, wat een leuke en toegankelijke manier is om een competitie op te zetten. Het sluit volledig aan op de digitale insteek van de studenten.

2. Schep de juiste verwachtingen in de klas

Geef duidelijk aan waar studenten voor leren. Je wilt namelijk niet de verwachting scheppen dat iets wat enorm belangrijk is, uiteindelijk voor studenten de moeite niet waard is. Het is dus de moeite waard om aan te geven wat het doel is en wat je uiteindelijk met de kennis kan.

3. Laat ze leren in de juiste omgeving

De omgeving draagt bij aan de manier waarop studenten leren. Het is dus belangrijk dat je ze de kans geeft om te leren op het juiste moment. Sommige dingen leer je makkelijker in de praktijk en andere taken kan je beter leren door het te zien en na te doen. Hou er rekening mee dat niet alles uit een boek te leren valt.

4. Speel in op hun digitale leven

Studenten zijn enorm digitaal. Boeken worden liever niet gebruikt om te leren, maar wel als vorm van entertainment. Het is nodig dat bepaalde dingen digitaal geleerd worden, omdat het de meest logische plek is. Dingen over programma’s van Microsoft of Adobe kan je beter digitaal leren, omdat de vaardigheden uiteindelijk ook digitaal gebruikt gaan worden. Ook zorgt het online leren voor een hogere mate van betrokkenheid, omdat ze gewend zijn aan hun pc, laptop of telefoon.

Ga snel zelf aan de slag!

De makkelijkste manier om hiermee aan de slag te gaan is door Soofos Zakelijk te proberen of door in de les een keer gebruik te maken van Kahoot! Op die manier kom je erachter welk effect online leren op de motivatie en het enthousiasme van studenten heeft.

 

Wacht niet te lang en vraag een demo van Soofos Zakelijk aan!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *